20 jaar ahosa

Onze missie

AHOSA vzw is de organisatie die de inclusie in de brede samenleving beoogt van slechthorende/dove personen die communiceren in gesproken taal.

10% van de bevolking is doof of slechthorend.

AHOSA vzw empowert dove en slechthorende personen en sensibiliseert de horende samenleving met betrekking tot deze onzichtbare beperking.

Dit doet ze door een unieke werking van socio-culturele activiteiten en maatschappelijk gerichte acties met vrijwilligers en professionals.

AHOSA vzw biedt een deskundig en laagdrempelig aanbod, rekening houdend met innovatie en technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.

Vertrekkend vanuit het principe van gelijkheid creëert AHOSA vzw kansen waardoor elke slechthorende/dove persoon greep krijgt op de eigen situatie om als onafhankelijk, volwaardig burger kwalitatief deel uit te maken van de samenleving.

Via de pijlers informatie, sensibilisatie, gesprek en ontspanning bevorderen we de sociaal-culturele participatie van onze leden, hun omgeving en de brede samenleving in hun vrije tijd.

Sfeerbeeld infonamiddag Brugge

Informatie

AHOSA vzw informeert haar leden en de brede samenleving.

Zo is er het 3-maandelijkse tijdschrift met interessante artikels over lawaai, tinnitus, toegankelijkheid, hoorhulpmiddelen, cochleaire implantaten,… . Een schat aan informatie over slechthorendheid/doofheid vind je terug op onze uitgebreide informatieve website www.ahosa.be, waar je al onze folders met informatie, tips en tricks kan downloaden en onze andere publicaties (postkaarten, boekenleggers, infomappen) kan raadplegen en aanvragen. Ook op sociale media is AHOSA vzw actief via Facebook, Instagram en Twitter. AHOSA vzw organiseert op regelmatige tijdstippen informatieavonden rond verschillende thema’s (apps voor dove en slechthorende personen, financiële tegemoetkomingen, hoorhulpmiddelen, cochleair implantaat (CI), …).

Door het toenemend aantal vragen dat AHOSA vzw krijgt van personen met een auditieve beperking maar ook van hun omgeving over toegankelijkheid, hulpmiddelen en advies rond de problematiek, ontwikkelt AHOSA vzw een ruim FAQ-bestand met advies op maat wat resulteert in een lijvig bestand met infofiches vb. communicatietips voor gidsen, toegankelijke hotels, apps, enz.

Europees parlement

Sensibilisatie

AHOSA vzw werkt sensibiliseringsprojecten uit rond verschillende thema’s.

Op vlak van toegankelijkheid geeft AHOSA vzw advies o.a. aan Toerisme Vlaanderen, NMBS, De Lijn, luchthavens, horeca, bibliotheken, enz. Er is ook een samenwerking met de VRT, regionale TV-zenders, culturele centra, musea, theaters, Festival van Vlaanderen, Zomer van Antwerpen, Gentse feesten en met Inter voor culturele evenementen. Er wordt gelobbyd voor meer ondertiteling van de Vlaamse films in bioscopen.

Samen met andere partners ijvert AHOSA vzw voor een goed uitgebouwde en professionele pool van schrijftolken, wiens nut bekend is bij dove en slechthorende personen, om ze te kunnen inzetten in hun vrije tijd.

Communicatie is een ander, uiterst belangrijk thema en wordt geconcretiseerd via vormingen, folders met tips, beurzen, een aangepast pasje, een miniposter voor vlottere communicatie aan het ziekenhuisbed enz. Hierbij is ook de simulatie ‘Zo hoort een slechthorende persoon het journaal’ een nuttige tool.

In samenwerking met onze vereniging kwam een boek tot stand. Het vlot geschreven boek van de hand van kinderauteur Brigitte Minne (uitgegeven door De Eenhoorn) vertelt een leuk verhaal waarin de problematiek van (verworven) slechthorendheid en de gevolgen ervan op het gezin aan bod komen. De tips die in het boek verweven zijn en die achterin ook nog eens vermeld worden, kunnen gebruikt worden in de communicatie met een slechthorende mama, papa, oma, opa,… . In het boek staan bovendien handige tips om de eigen oren te beschermen. Daar zie je o.m. de tips nog eens besproken in originele vlogs.

Een ander boek ‘De stilte doorbroken’ verhaalt herkenbare getuigenissen van ervaringsdeskundigen.

Een aantal thematisch uitgewerkte vormingspakketten voor verschillende doelgroepen omvatten aspecten van toegankelijkheid en communicatie vb. toegankelijke cultuur, tips van en voor slechthorende personen, tips op maat van ouderen.

AHOSA vzw reageert regelmatig alleen of met partners in de pers of naar specifieke actoren (vb. CM) om de problematiek van slechthorendheid in de kijker te zetten of om bepaalde toestanden aan te kaarten.

DSCN0044

Gesprek

AHOSA vzw organiseert gespreksavonden rond een bepaald thema waarbij geluisterd wordt naar elkaars verhaal en waarbij oplossingen gezocht worden voor herkenbare problemen.

Volgende thema's kunnen aan bod komen: leren leven met slechthorendheid/doofheid, hoe slecht nieuws incasseren i.v.m. het gehoor, de gevolgen van slechthorendheid en doofheid op het gezin/op de partnerrelatie, hoe communicatie bevorderen binnen het gezin, hoe communiceren op een feest, een receptie,… omgaan met de beperkingen op gebied van vrijetijdsbesteding en vakantie, communicatie in moeilijke luisteromstandigheden.

Whats App Image 2019 10 07 at 20 00 4012

Ontspanning

Om de sociale participatie te bevorderen, organiseert AHOSA vzw ook ontspanningsactiviteiten zoals een museumbezoek of stadswandeling, een natuurwandeling, een daguitstap, een kaas- en wijnavond, theaterbezoek, …

Het is hierbij de bedoeling dat mensen leren om hun hoorhulpmiddelen en soloapparatuur te gebruiken.

Bestuur AHOSA vzw

Stefanie Krijger - Voorzitter

Inès Van de Weyer - Bestuurder

Ann Delmote - Bestuurder

Joke Schauvliege - Bestuurder

Patrick Selis - Bestuurder

Gina Welleman - Bestuurder