Op vrijdag 15 maart mocht Gina Welleman, namens AHOSA vzw, op uitnodiging van Dito, een screening van Brussels Airport meemaken.
Samen met collega’s met andere beperkingen werd Gina de hele luchthaven rondgeleid. Bij elke stap vanaf de aankomst aan de luchthaven (trein, bus, eigen wagen, ..) tot het terugkomen en met je bagage naar huis vertrekken werd stilgestaan hoe Brussels Airport het voor iedereen met gelijk welke beperking kan en wil faciliteren.
Aandachtspunt voor mensen met een auditieve beperking blijft natuurlijk alles wat “gezegd” en “afgeroepen”wordt. Hier doet men in de luchthaven zeker zijn best: zogoed als alle informatie die afgeroepen wordt, is ook ergens te lezen. Natuurlijk niet altijd overal, bv. het oproepen van de “laatste” passagiers voor een bepaalde vlucht wordt enkel aan de gate van die vlucht geafficheerd… het is immers onmogelijk om dergelijke informatie overal te tonen… het zou eerder chaos en onduidelijkheid brengen. Wat vroeger niet werd getoond aan de gate en wat nu wél gedaan wordt, is de volgorde van de rijen die mogen inschepen tonen. Vroeger werd dit enkel afgeroepen, nu wordt dit ook op het scherm getoond. Zo weet je als slechthorende wanneer het jouw beurt is.
Iedereen met gelijk welke beperking én ook mensen die minder goed te been zijn, zwangere vrouwen of personen met (enkele) kleine kinderen kunnen een beroep doen op de “assistentie”. Je kan dit op 2 manieren aanvragen: als je enkel in de luchthaven hulp nodig hebt vraag je dit 48 u vooraf aan bij Brussels Airport en meld je je tijdig aan bij de assistentiebalie (voor of na het inchecken, afhankelijk van waar je hulp bij nodig hebt). Heb je ook in het vliegtuig en op de bestemming hulp nodig dan vraag je assistentie aan bij jouw luchtvaartmaatschappij of reisagent, liefst al bij het boeken. Ook dan moet je je aanmelden bij de assistentiebalie. Heb je géén fysieke assistentie nodig kan je zoals alle andere passagiers het traject van inchecken, bagage afgeven, security control, naar de gate gaan en inschepen volgen. Bij de security control werd de AHOSA vzw badge (oor met een streep erdoor) direct opgemerkt. Security medewerkers stellen het op prijs dat mensen met een niet zichtbare beperking deze “zichtbaar” maken. Zo kende men zowel bij de security check als bij de douane (na het ophalen van je bagage) de Sunflower Cord (geeft aan dat iemand een niet zichtbare beperking heeft zoals bvb autisme, slechthorendheid, prikkelgevoelig, …). Dus je beperking “zichtbaar” maken voor deze mensen helpt zowel hen als jou.
Het logo voor personen met een beperking dat momenteel nog op de meeste plaatsen in de luchthaven gebruikt wordt (rolstoel) zal in de toekomst overal aangepast worden naar een logo “alle beperkingen”. Dit om ook duidelijk te maken dat de stoelen op de eerste rijen aan de gate niet enkel voor rolstoelgebruikers zijn maar voor iedereen met een “beperking” (zoals hiervoor al gezegd: iedereen die gebruik wil maken van assistentie én iedereen met een -niet zichtbare- beperking die zelfstandig reist). En inderdaad, vanop deze stoelen “zie” je het scherm met boarding info duidelijk, zo moet je als slechthorende niet bang zijn om informatie niet gehoord te hebben.
Dat het voor ons belangrijk is dat iemand die ons aanspreekt ons aankijkt en duidelijk praat is evident. Jammer genoeg heeft Brussels Airport op zich hier weinig impact op. Het zijn immers de luchtvaartmaatschappijen, touroperators, security agentschappen, … die elk met eigen personeel de reiziger te woord staan. Maar zodra je aangeeft dat je een auditieve beperking hebt (of het door een badge of ander signaal zichtbaar maakt) kan je steeds op een vriendelijk begrip rekenen. Iedereen op de luchthaven wil er immers voor zorgen dat jij als reiziger met een goed gevoel op reis vertrekt en terugkomt. Een tevreden klant is de beste reclame!
Er werden door de groep nog een aantal tips en aandachtspunten doorgegeven, tips die vooral te maken hebben met toegankelijkheid voor mensen met een fysieke en visuele beperking. Brussels Airport wil hier écht zoveel mogelijk drempels weghalen. Het was een zeer verhelderende en interessante screening.