Het Europese project DIGNITY ontwikkelt een methode om tot inclusieve, digitale systemen te komen voor reizigers. Vlaanderen is één van de pilootregio’s, waarbij het nieuwe digitale mobiliteitssysteem, de mobiliteitscentrale zal dienen als test voor de DIGNITY-methode.
De mobiliteitscentrale is een toekomstige dienst van de Vlaamse Overheid die beschikbaar zal zijn via app, via een website en via de telefoon.
De mobiliteitscentrale helpt je om actuele informatie voor je verplaatsing te raadplegen , een reis te plannen en die te boeken.
Als je niet meteen de bus, tram, trein kan nemen omdat je te ver van een halte woont, of je wil reizen buiten de uren van De Lijn of je hebt specifieke noden, dan kies je voor vervoer op maat.
Dat vervoer op maat regelt de mobiliteitscentrale.
Patrick Selis volgt dit op voor AHOSA vzw. We gaven input. Het voorzien van visuele ondersteuning (halte-aankondiging, lijninformatie ) of systemen die goed leesbaar zijn door ondersteuningssoftware en op die manier ook begrijpelijk zijn voor alle gebruikers. Er wordt nagedacht over de digitale systemen in mobiliteit. De strategie die wordt opgesteld naar de toekomst ontwikkelt een methode die bijdraagt tot inclusie. Door dit project komt een inclusieve samenleving weer een stukje dichterbij. Hopelijk wordt er rekening mee gehouden in het eindrapport.