Toegankelijkheidsadvies vaccinatiecentra
AHOSA vzw werd verschillende keren gecontacteerd om toegankelijkheidsadvies te geven bij de opbouw van de vaccinatiecentra en een aantal centra werden op toegankelijkheid gescreend door onze vrijwilligers.
Hieronder vind je de belangrijkste adviezen voor onze doelgroep, dove en slechthorende personen die communiceren in gesproken taal.
- Installeer aan de balie een mobiele ringleiding. Wanneer er een balieringleiding voorzien wordt, moet hierover voldoende duidelijke informatie gegeven worden. Veel slechthorende/dove personen zijn zelf namelijk niet bekend met deze apparatuur.
- Vrijwilligers en medewerkers die mensen onthalen, verder begeleiden en de prik zetten in de vaccinatiecentra maken best gebruik van een clearmask i.p.v. een klassiek mondmasker. Het voordeel van dit masker is dat het niet aandampt. Het mondmasker met venster doet dat wel na een tijdje of moet vooraf goed behandeld worden tegen dampen en is daarom soms minder geschikt bij langdurig gebruik.
- Slechthorendheid is een onzichtbare beperking. Het is daarom goed om een aantal zaken te voorzien zoals stickers, buttons, kaartjes zodat mensen zichzelf zichtbaar kunnen maken en zodat de medewerkers weten dat ze hun communicatie best aanpassen.
- Maak de medewerkers en vrijwilligers attent op een aantal communicatietips.