Op 3 december woonden Veerle De Block en Rita Verstraete namens AHOSA vzw de voorstelling bij van de nieuwe postercampagne Fake of inclusieve toekomst?, een initiatief van Konekt in samenwerking met Stad Gent en SAPH. Op de Groentemarkt verzamelden de SAPH-leden voor een korte ontmoeting vooraf, bedoeld om de gezamenlijke inzet voor inclusie kracht bij te zetten.
Schepen Bram Van Braeckevelt (Gelijke Kansen) opende de bijeenkomst met een duidelijke boodschap: inclusie moet zichtbaar en tastbaar worden.
“De campagne wil een glimlach of een frons ontlokken,” zei hij. “Maar vooral willen we Gentenaars laten nadenken over de plaats van personen met een handicap in onze stad. Inclusie is geen ver-van-ons-bedshow, maar iets dat we dagelijks mee vormgeven.”
Daarna lichtte Kurt Vanhauwaert (Konekt) de keuze voor de opvallende locaties toe:
“Voor de derde keer mogen we, in opdracht van Stad Gent, een sensibiliseringsproject rond de Internationale Dag van Personen met een Handicap realiseren. In 2023 begeleidden we gesprekken, vorig jaar was er een buitententoonstelling aan De Krook. Dit jaar kiezen we bewust voor banners op bouwwerven — plekken waar de toekomst letterlijk wordt gebouwd.”
Als slotwoord sprak Veerle De Block namens de SAPH-leden:
“SAPH brengt mensen met verschillende beperkingen samen. De campagne toont alledaagse situaties waarin personen met een handicap centraal staan: een raadgever met het syndroom van Down, rolstoelgebruikers in het park, een barista met een braillemenu. Het lijkt misschien fictie, maar het is de inclusieve toekomst waar we naartoe willen. Vandaag zien we die nog te weinig.”
Na de voorstelling ging Veerle in gesprek met aanwezigen om extra aandacht te vragen voor de zichtbaarheid van slechthorenden en doven. Nog te vaak leeft het misverstand dat zij uitsluitend in gebarentaal communiceren, terwijl velen hoofdzakelijk de gesproken taal gebruiken.
En ja, een slechthorende huisarts of een dove chauffeur bij De Lijn? Fictie of toekomst? Vandaag nog te weinig realiteit. Hun talenten, noden en vormen van communicatie verdienen evenveel kansen en zichtbaarheid.
Aan het einde werd ook de flyer van AHOSA vzw uitgedeeld — met onze blijvende boodschap: bouwen aan een samenleving waarin iedereen volwaardig kan deelnemen.
Veerle De Block