lancering van het beleids manifesto

Afbeelding van Whats App op 2025 04 04 om 11 35 48 bbd7ae88

Op woensdag 2 april was Gina Welleman als vertegenwoordiger van AHOSA vzw én ook voor Hoornetwerk Vlaanderen uitgenodigd op de lancering van het beleids manifesto : “Belgische strategie voor Hoorzorg”. Deze lancering vond plaats in het Huis van de Oostenrijkse Economie.

Het manifest op zich werd ook door AHOSA vzw ondertekend.

Met dit manifest wil men vanuit MED-EL , maar vooral met medewerking van de Europese Commissie een beleidsplan uitwerken in alle Europese landen.

Het plan steunt op volgende pijlers:

Bewustwording: lanceer Nationale en Europese bewustwordingscampagnes, maak mensen bewust van de impact van gehoorverlies.

Beleid: zorg voor strategieën om gehoorverlies te voorkomen en vroegtijdig op te sporen (normen werkvloer, gehoorscreening als bevolkingsonderzoek minimum vanaf 55 jaar).

Toegang tot zorg: zorg voor toegankelijk (financieel én logistiek) aanbod van alle mogelijke hoorhulp (toestellen, zorgtraject, revalidatie, …).

Onderzoek: neem gehoorverlies als handicapscategorie op binnen alle mogelijke domeinen. Zorg dat alle cijfermateriaal over gehoorverlies mee opgenomen wordt in bevolkingsonderzoeken zodat daartegenover ook een evenwaardig budget staat voor onderzoek en ontwikkeling (waar iedereen weet dat bij hoortoestellen deze ontwikkeling razendsnel gaat).

Deze lancering werd afgesloten met een aangename netwerk-receptie waar alle aanwezigen konden genieten van Oostenrijkse drank en hapjes… de Sachertorte was subliem!