Vast in de lift? Wat nu?

In onze aanbeveling die we samen met UNIA opmaakten rond toegankelijkheid van ziekenhuizen zeggen we het volgende over de toegankelijkheid van liften:

‘“De toevoeging van eenvoudige visuele en auditieve elementen geeft een groter comfort bij het gebruik van een lift.

Een dubbel signaal, visueel en auditief, geeft een betere duiding voor elke gebruiker. Het visuele signaal is bovendien cruciaal voor personen met een auditieve beperking; het auditieve voor personen met een visuele beperking.”

Het is daarenboven een goede zaak om een sms-systeem te voorzien in de lift in het geval dove/slechthorende personen vast komen te zitten zodat mensen niet met de centrale hoeven te bellen. Want dit is voor hen vaak onmogelijk.

Nu hebben we ook volgende vraag gesteld aan de mensen van de app 112: Mogen slechthorende/dove mensen die vast komen te zitten in een lift en niet de mogelijkheid hebben om de centrale telefonisch te contacteren vanwege hun beperking een noodsms sturen?

Goed nieuws! Ondertussen hebben we hierop een positief antwoord gekregen. Je mag als dove/slechthorende persoon een noodsms sturen als je vast komt te zitten in een lift en niet de mogelijkheid hebt om contact te nemen met de centrale wegens niet toegankelijk.

Een handleiding en meer info hiervoor vind je hier: https://www.112.be/nl/voor-doven.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info