27/10/2015
Gespreksavond: "Hoe omgaan met elkaar in moeilijke luisteromstandigheden

Omgaan met elkaar

Alles begon op een mooie zomerdag met de vraag vanuit Ahosa vzw of we met enkele mensen konden samenzitten om een gespreksavond uit te werken ‘omgaan met elkaar’.

Het begon net als een sprookje, heel klein en onschuldig, maar het groeide uit tot iets moois.

We hadden er heel wat werk aan, en al zeg ik het zelf het resultaat mocht er zijn.

Na heel wat overleg waren we het er al gauw over eens dat het een positieve tint moest hebben en iets leuks moest worden.

Ik heb er na de eerste bijeenkomst Peter (mijn man) ook bij betrokken om eens een duidelijk beeld te krijgen van een goed horend persoon die samen leeft met een drukke slechthorende persoon (ikke dus).

We kwamen al vlug tot het besluit dat via een sketch het duidelijkst kon worden gewerkt. We wilden dit op een ludieke en op 3 verschillende manieren brengen.

Peter was dus voor hij het wist aangesteld tot regisseur. Hij zorgde voor de PowerPoint voorstelling, beeld, klank en grappige anekdotes.

Monica, Rebecca, Monique, Patrick en ikzelf waren de acteurs. Met het juiste decor, aangepaste kledij en de nodige flair, hebben we een leuke sketch gemaakt .

Op die avond hebben we proberen aan te tonen dat je op verschillende manieren kan omgaan als slechthorend persoon met een goed horend persoon.

De jonge 25 jarige slechthorende Monica ging shoppen en op een terras iets drinken. De terrasbeleving werd 3x anders gespeeld:

- de eerste sketch was een ‘arrogante’ opstelling van Monica

- de tweede sketch was een ‘gedweeë’ opstelling, Monica ondergaat alles

- de derde sketch was een ‘assertieve’ opstelling van Monica.

(telkens gebracht met de gepaste interactie)  

Voor de aanvang van de avond kreeg iedere deelnemer (zowel de goedhorende personen als de slechthorende personen) een vragenlijst, die ze naar eigen aanvoelen en denken invulden.

De antwoorden werden gebundeld en na de pauze werden deze overlopen. We kregen heel wat opmerkingen en reacties zodat er al gauw een heel spontane interactie ontstond tussen ons en het voltallige publiek.

Het viel duidelijk op dat iedereen de ‘assertieve’ aanpak het beste vond, maar weinig slechthorende personen reageren zo in werkelijkheid. De meeste slechthorende personen ondergaan (2e sketch) de situatie.

Het grote (leer-)punt van deze avond was heel duidelijk.

Als slechthorend persoon zou je best van in het begin zelf duidelijk maken dat je slecht hoort.

Soms zijn de horende mensen geïrriteerd als de slechthorende persoon niet reageert vandaar dat je best meedeelt dat je niet goed hoort, dit zal de situatie wat vergemakkelijken.

Het viel de goedhorende personen op dat slechthorende personen steeds in dezelfde gewoonten terugvallen. De slechthorende persoon moet dus blijven herhalen dat hij op de één of andere manier wat hulp nodig heeft.

Het was een geslaagde avond met een toffe respons van de aanwezige personen.

Bedankt.

Groeten

Sabina





Agenda
21/10/2017
Boekvoorstelling

Facebook

Folders/brochures
  Ahosa vzw
Folder_Ahosa_vzw_algemeen.pdf

  Altijd propere oorstukjes
Folder_altijd_propere_oorstukjes.pdf

  Batterijen voor hoortoestellen
Folder_batterijen.pdf

  Communicatietips
Folder_tips.pdf

  Tips voor jou en je gesprekspartner
Folder_tips_voor_goed_en_slecht.pdf

  Slechthorende en dove personen op de arbeidsmarkt
Doof_of_Slechthorend_(Weer)_aan_het_werk.pdf

  Een eigenZINNIGE kijk op hoortoestellen
Folder_hoorapparaten.pdf

  Hyperacusis
Folder_Hyperacusis.pdf

  Slechthorend? Doof?
Folder_slechthorend_doof.pdf

  Ringleiding, leidraad voor gebruikers
Folder_ringleiding_gebruikers.pdf

  Ringleiding, leidraad voor organisatoren
Folder_ringleiding_organisatoren.pdf

  Wablief!?
Wablief.pdf

© copyright Ahosa vzw - Sint-Lievenspoortstraat 117 - 9000 Gent - Tel.: +32 (0)9/268.26.26 - ahosa@slp-gent.be
Webdesign - Logo - Huisstijl - Pc-problemen - www.letscommunicate.be Sint-Niklaas